Civilná ochrana obyvateľstva počas mimoriadnej situácie v kontexte výkonu správy
Dlho som rozmýšľal nad tým, či sa vôbec téme civilnej ochrany obyvateľstva venovať na všeobecnej úrovni presahujúc úroveň individuálnych názorov a postojov vo vzťahu k výkonu správy domov. Lenže realita nás núti zaoberať sa aj vecami, na ktoré by sa inak ani nebolo pomyslelo. Civilná ochrana obyvateľstva sa týka aj práv a povinností správcov bytových domov a spoločenstiev vlastníkov bytov a nebytových priestorov, hoci len v menšej miere. Poďme ale postupne a vysvetlime si najskôr všeobecnú rovinu problému.
V prvom rade je potrebné poukázať na skutočnosť, že hlavná úprava civilnej ochrany obyvateľstva je predmetom úpravy zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva (ďalej ako „ZoCOO“). Zákon bol nedávno novelizovaný v roku 2022 v súvislosti s udalosti na Ukrajine, konkrétne zákonom č. 55/2022 Z. z., ktorým sa do zákona zaviedla možnosť považovať za mimoriadnu udalosť aj hromadný prílev cudzincov. Je síce prirodzenou ľudskou vlastnosťou pomáhať si, avšak v kontexte výkonu správy je potrebné si uvedomiť, že vzhľadom na možnosť vyhlásenia mimoriadneho stavu vznikajú určitým subjektom mnohé práva a povinnosti. Ďalším dôležitým právnym predpisom je vyhláška Ministerstva vnútra SR č. 532/2006 Z. z. o podrobnostiach na zabezpečenie stavebnotechnických požiadaviek a technických podmienok zariadení civilnej ochrany (ďalej ako „vyhláška“), ktorá upravuje druh a rozsah stavebnotechnických požiadaviek zariadení civilnej ochrany zameraných na ochranu života, zdravia a majetku, ktoré nie sú upravené stavebným zákonom a technické podmienky zariadení civilnej ochrany.
Je potrebné uviesť, čo sa vlastne civilnou ochranou (pojem „civilná ochrana“ nahradil pojem „civilná obrana“) chápe. V zmysle § 2 ZoCOO „je civilnou ochranou systém úloh a opatrení zameraných na ochranu života, zdravia a majetku, spočívajúcich najmä v analýze možného ohrozenia a v prijímaní opatrení na znižovanie rizík ohrozenia, ako aj určenie postupov a činnosti pri odstraňovaní následkov mimoriadnych udalostí“. Je teda rozdiel medzi mimoriadnou udalosťou a mimoriadnou situáciou, ktorá je následkom mimoriadnej udalosti. V zmysle § 3 ZoCOO „sa mimoriadnou situáciou rozumie obdobie ohrozenia alebo obdobie pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti na život, zdravie alebo majetok, ktorá je vyhlásená podľa tohto zákona; počas nej sa vykonávajú opatrenia na záchranu života, zdravia alebo majetku, na znižovanie rizík ohrozenia alebo činnosti nevyhnutné na zamedzenie šírenia a pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti“. O tom, že sa vyhlasuje alebo sa odvoláva mimoriadna situácia sa civilné obyvateľstvo dozvie prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov.
Pre účely výkonu správy je dôležité, že sa definujú zariadenia civilnej ochrany, ktorými sú ochranné stavby a stavby alebo ich časti a technologické súčasti, ktoré sú predurčené na plnenie úloh civilnej ochrany, pričom za ochranné stavby sa považujú
- ochranné a úkrytové priestory všetkých kategórií a typov,
- chránené pracoviská, ktoré slúžia civilnej ochrane.
Zamknutý obsah
Tento text je prístupný iba pre registrovaných členov ZLSBD.
Ak ste členom Združenia pre lepšiu správu bytových domov, môžete sa prihlásiť.
Ak nie ste registrovaným členom, môžete sa zaregistrovať.