Ročné vyúčtovanie (Otíliin blog #3)
Poďme k vysoko aktuálnej veci – vyúčtovaniu plnení, ľudovo nazývanému „Ročné vyúčtovanie“. Na základe mojich dlhoročných skúseností si dovolím tvrdiť, že drvivá väčšina vlastníkov sa presne v okamihu, keď dostane do ruky vyúčtovanie začne zaujímať o správu domu a o tento dôležitý dokument. A na základe čoho? No predsa podľa toho, či je vo výsledku preplatok alebo nedoplatok. A vo väčšine prípadov, ak je výsledkom preplatok, ľudia vyúčtovanie odložia a počkajú si na peniažky. Zriedka kedy sa stane, že si vlastníci vyúčtovanie skontrolujú. A nie je to preto, že by nechceli. Vyúčtovanie plnení, je dokument vypracovaný na základe taxatívne daných postupov vyplývajúcich zo zákonov či vyhlášok, ale aj postupov obvyklých, teda dohodnutých.
Mnohí ľudia sú presvedčení o tom, že správcovia či spoločenstvá schválne zahlcujú vyúčtovanie množstvom údajov, aby ich zmiatli a majú pocit, že sú klamaní či podvedení. No nemožno vinu za rozsah vyúčtovania celkom zvaľovať na správcov či spoločenstvá. Oni sú viazaní, hlavne pri vyúčtovaní tepla a teplej vody vyhláškou. Nová vyhláška MH č. 20/1916 Z. z. nahradila pôvodné vyhlášky č. 630/2004 Z. z. a 358/2009 Z. z., ktoré boli vydané Úradom pre reguláciu sieťových odvetví. Táto vyhláška, hoci je účinná od 1.1.2017 sa prvý raz použije práve v tomto roku vo vyúčtovaní za rok 2017. A mimo iných pravidiel ukladá povinné údaje o teple a teplej vode, ktorých je celkom 29. A dokonca mnohé z týchto údajov musia byť uvedené vo vyúčtovaniach aj v tých domoch, kde majú vlastnú domovú kotolňu. Či to je alebo nie je správne či vhodné, rozoberiem v samostatnom príspevku.
Čiže to množstvo údajov nie je zo strany správcov či spoločenstiev uvádzaných na „oklamanie nepriateľa“, ale tam musia byť, pretože ich neuvedenie podlieha kontrole a pokutám. Ja sama som sa do vyúčtovania veľmi nerozumela až do doby, keď som ho musela vypracovať vo vlastnom dome pre 78 bytov. A vedzte, že to až taká veda nie je. Predmetom vyúčtovania môžu byť iba skutočne uhradené náklady, teda faktúry dodávateľom – tepla , plynu, elektriny …, náklady za prácu súvisiacu so zabezpečovaním služieb – dohody, zmluvy a pod. Tieto náklady sa vyčíslia na jednotku – byt, plochu, počet osôb, spoluvlastnícky podiel … a porovnávajú sa so skutočne uhradenými „preddavkami“ od vlastníkov podľa mesačného zálohového predpisu.
Takže, ak sa budete zaujímať o správnosť svojho vyúčtovania, môžete sa s tým popasovať sami alebo sa môžete obrátiť na odborníkov. V prípade reklamácie sa však v prvom rade musíte obrátiť na správcu alebo spoločenstvo. Potom, ak s vysvetlením nebudete spokojní, môžete ísť ďalej. Tu je však postup odlišný. Vlastníci, ktorým je zabezpečovaná správa na základe zmluvy o výkone správy, teda majú správcu, môžu sa obrátiť na obchodnú inšpekciu nie len pri reklamácii vyúčtovania, ale aj pri ďalších nejasnostiach súvisiacich so správou. Vlastníci z bytových domov, kde je zriadené spoločenstvo, sa môžu obrátiť na SOI iba v súvislosti s teplom a teplou vodou, a to na bývalú ŠEI-ku, ktorá už nie je samostatnou inštitúciou, ale spadá pod SOI. A prečo je to tak? No. Zmluva o výkone správy je klasifikovaná ako spotrebiteľská zmluva, kým zmluva o spoločenstve spotrebiteľskou zmluvou nie je. V spoločenstve sa môžu vlastníci obrátiť na radu ako kontrolný orgán a potom na súd, okrem už spomínaného tepla.
Tak či tak je dobré zaujímať sa o dianie v dome nie iba v čase ročného vyúčtovania a zvlášť v prípade nedoplatku, ale priebežne. Zúčastňovať sa schôdzí a zhromaždení, hlasovať, spolurozhodovať, pretože je to naše vlastnícke právo a povinnosť.
Nejde ani tak o množstvo informácii ako o formu = spôsob ich usporiadania. Vo vyúčtovaní od bývalého správcu som sa nevedel dohľadať. EasySVB nám ponúka prehľadné usporiadanie služieb, spotreby a nákladov domu, so spotrebou a nákladmi bytu. Kompletné rozúčtovanie nákladov v tabuľke nepresahujúcej rozmery A4. Aj tak sa veci majú.