Zavedenie inštitútu podpredsedu spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov ako zastupujúcej osoby v prípade nevykonávania činnosti predsedu s presným určením rozsahu práv a povinností. Podpredseda musí byť vlastníkom alebo spoluvlastníkom bytu alebo nebytového priestoru v dome s výkonom správy.
19. 12. 2019 - Marek Perdík
(1)
(3)
Podpredseda, resp.inak oznaceny funkcionar, by mohol nahradit radu SVB, ktora je v praxi necinna, neucinna a neprebera za svoju cinnost ziadnu zodpovednost..Zastupca predsedu by mohol mat podobne pravomoci, ako predseda, no zaroven by nahradzal kontrolny organ v plnom rozsahu SVB…Za svoje ciny a rozhodnutia by plne zodpovedal…V pripade dlhodobej nepritomnosti predsedu, by mal tie iste pravomoci, ale aj zodpovednost…
Inštitút podpredsedu by mohol byť zriadený s tým, že by bol zapísaný aj v registri spoločenstiev vlastníkov bytov a nebytových priestorov. Okrem toho by bolo vhodné, aby boli v tomto registri zapísaní aj členovia rady spoločenstva. Podľa zákona totiž v prípade ak zanikne predsedovi funkcia napr. tým, že prestane byť vlastníkom, tak do doby než je zvolený nový predseda, tak de facto nemôže za spoločenstvo voči tretím osobám nikto konať – to že si rada medzi sebou jedného určí kto koná za predsedu voči tretím osobám je v súčasnosti nevykonateľné. Nikto si nevie prekontrolovať, že členmi rady sú.
Podpredseda by mal byť rovnako ako predseda SVB zapísaný menovite v orgánoch spoločenstva v registry spoločenstiev. To, že podpredsedu SVB vykonáva osoba, ktorá nie je vlastník alebo spoluvlastník bytu nie je v praxi prekážkou, vždy môže byť odvolaný ak nie sú vlastníci spokojní s prácou podpredsedu. Skôr by som dala podmienku, že ak nie je vlastník bytu, tak sa musí preukázať pravidelným vzdelávaním v tejto oblasti, tak ako v minulosti prezentoval p. Perdík vzdelávanie predsedov SVB.
môže byť … s tým, že na neho prejdú práva a povinnosti predsedu-až do volieb /každé 3 roky, čo však nikto nekontroluje … okresný úrad…/, vrátane zodpovednosti a ručením celým svojim majetkom …
U tých BD, ktoré spravujú správcovia (napr. bytové družstvá) nevidíme dôvod.
Predsedu zastupuje člen rady určený radou, v sučasnej dobe je problem najsť predsedu nieto ešte podpredsedu a dozornu radu, hlavne v domoch kde byty spočitate na prstoch ruky… Netreba zabudať že predseda nerozhoduje ale rozhoduju vlastnici, ak nieje predseda či iný „funkcionár“ stači predsa dokument s podpisom vlastnikov alebo vlastníkmi na podpis poverenej osoby.
Funkcia je pekná vec no v realite treba človeka ktorý aj napriek prekažkam je ochotný pre svoj majetok aj niečo spraviť, mladým sa nechce a starý vymierajú…
Problemom je i právna zodpovednosť predsedu ak zakon porušuju jednotlivý vlastnici a predseda s nim nepohne a štat i kontrolne organy su naň krátke.
Predseda nerobi neporiadok, predseda nerozhoduje, predseda nezodpoveda za ine osoby a ich pochybenia, nezodpoveda za zle rozhodnutia vlastnikov, predseda je ten čo behá a možno mu zaoplatia aspoň cestovne naklady…
Zosobniť zodpovednosť predsedu za to čo nedokažu dať do popriadku ani štatne kontrolne organy je minimalne otazna.
Pekná vízia, avšak v domoch je často veľký problém nájsť vlastníka, ktorý by bol ochotný robiť predsedu, nieto ešte nájsť ďalšieho vlastníka robiť podpredsedu (a to už nehovorím o členoch rady). A prinútiť niekoho nie je možné a ani nemôžete (lebo Ústava), hoci v praxi sa vždy nechá niekto ukecať, neuvedomujúc si riziká a zodpovednosť s tým spojené.
Podľa môjho názoru bolo istým spôsobom chybou podmieniť funkciu predsedu vlastníctvom bytu v dome. Veľa domov sa tak z akých-takých odborných rúk dostalo do rúk ľudí z donútenia, ktorí o spravovaní nemajú ani páru. Podmienkou vykonávania funkcie predsedu aj v iných domoch či SVB mohlo byť najmä povinné a pravidelné vzdelávanie a preukázanie sa ním (definovať „pravidelnosť“). Samozrejme aj tu je mnoho pre a proti.
Apropo, zákon o vlastníctve bytov umožňuje zhromaždeniu zvoliť aj iný orgán, ak sa na tom zhromaždenie dohodne, tak si myslím, že zavádzať inštitút podpredsedu zákonom nie je celkom opodstatnené i keď pripúšťam, že pri istých situáciách to istú logiku má.
Ustanovenie má význam najmä v tých SVB, v ktorých predseda prestane vykonávať svoju funkciu a bytový dom ostane bez výkonu správy.
Ved to v zakone je v zrusujucich ustanoveniach !
Nejaka mudra hlava to zrusila !
V poriadku, ale my považujeme tento inštitút za dôležitý a preto mu chceme dať legálnu definíciu a právomoci.
Dlhé roky sme mali podpredsedu, ktorého sme mali na kontrolu predsedu, predovšetkým na finančné operácie. Ako predsedníčka, som považovala podpredsedu, ako osobu, ktorá vie o každom kroku predsedu a v prípade napr. choroby, by dokázal predsedu zastúpiť. Ale nebolo by dobré, aby bol rovnocenný, aby sa nestalo, že si podpredseda myslí, ak to nerobí predseda podľa neho, že to nerobí dobre.
Aj rada sa nám osvedčila, síce veľmi aktívna nie je, ale dokopávam ju na kontrolu účtovníctva a podobne vedia čo predseda robí. Nie vždy sa dá všetko povedať vlastníkom, aké sú problémy v dome a čo sa rieši. Ale nebolo by dobré aby člen rady sa považoval za nadriadeného predsedovi a „prikazoval“ doslova, čo chce aby predseda robil. Aj s tým sme sa stretli. V každom prípade sú v dome takéto inštitúty potrebné. Pozor na právomoci.
aj
Bolo zistené , že predseda SVB si nesplnil zákonnú povinnosť registrácie na OU od roku 2015 , kedy mu skončilo prvé funkčné obdobie. Zároveň vykonával funkciu aj napriek tomu že namal vlastnícky podiel ku bytu ani ku NP. počas celého obdobia podpisoval zmluvy , fakktúry disponoval financiami a bankou. V roku 2021 predseda SVB, ktorý vlastne ani nebol štatutár iba zvolený vlastníkmi bytov, vyhlásil písomné hlasovanie kde sa malo hlasovať a tejto funkcii. Predseda vyhláil , overoval podpisy, chodil po bytoch a samozrejme vyhodnocoval , sám si počítal hlasy. Ja ako opozičný kandidát som tým pádom nemala šancu uspieť.Zistené skutočnosti dozornej rade boli písomne oznámené ale nič sa nedeje. Predseda naďalej podpisu a vyhlasuje o sebe že je regulérny predseda. Neexistuej žiaden orgán, ktorý by toto kontroloval ?
Dobrý deň, registračným orgánom je príslušný okresný úrad. Ak je predseda SVB zároveň aj zapisovateľ aj overovateľ, nie je možné ho zapísať ako predsedu SVB vzhľadom na chyby v zápisnici a okresný úrad musí takýto návrh zamietnuť.