Blížia sa koncoročné odpočty tepla a vody. Merače v dome je najvýhodnejšie odčítať v jeden termín.
Na dvere mnohých bytov už čoskoro zaklope odpočtová služba, ktorá odčíta spotreby tepla, teplej a studenej vody. Ideálne je, ak sa odpočet meračov v bytovom dome zrealizuje počas jedného termínu. Rozpočítanie je tak spravodlivejšie.
Nechať odpočtovú službu za dverami sa nevyplatí
V bytových domoch, ktoré nemajú merače na diaľkové odčítanie spotrieb, sú vlastníci povinní sprístupniť byt odpočtovej službe. O termíne musia byť informovaní najmenej 15 dní vopreda tooznámením v spoločných priestoroch domu. Nechať odpočtovú službu za dverami, sa určite nevyplatí. Údaje z meračov sú podkladom pre ročné zúčtovanie nákladov na bývanie. Ak ich správca bude musieť podľa zákona vypočítať náhradným spôsobom, vlastníka bytu to môže vyjsť draho.
Náhradná spotreba tepla môže byť až o 50 % vyššia
Náhradná spotrebná zložka sa vypočíta pre tie byty, v ktorých vlastníci neumožnili nainštalovať či odčítať pomerové rozdeľovače tepla, určené meradlá alebo vodomery, neoprávnene do nich zasahovali, poškodili ich alebo ovplyvnili či znefunkčnili. Určuje sa z hodnôt nameraných na meračoch v dome: pri teple ako 1,5-násobok priemeru na meter štvorcový, pri teplej vode ako 1,5-násobok priemeru na byt alebo nebytový priestor. Ak spotrebiteľ ovplyvňoval vodomer na teplú vodu, ide až o 3-násobok priemeru na byt alebo nebytový priestor. Náklady na teplo sa v takýchto prípadoch môžu navýšiť až o 50 % a v prípade manipulácie s vodomerom na teplú vodu až o 300 %.
Počet reklamácií nákladov na teplo navýšili neodčítané byty. Naopak, najvýhodnejší je odpočet v rovnakom termíne.
Výška nákladov vypočítaná podľa náhradných spotrieb, býva pre spotrebiteľov nepríjemným prekvapením. Prvým zúčtovacím obdobím, kedy vlastníkov neodčítaných bytov postihli nové sankcie podľa vyhlášky MH SR č. 240/2016 Z. z., bol rok 2017. Odvtedy vzrástol aj počet reklamácií nákladov na teplo.Takéto reklamácie však bývajú neopodstatnené.
„Po koncoročnom vyúčtovaní sme zaznamenali zvýšený počet reklamácií z dôvodu navýšenia nákladov za odobraté teplo. Po hlbšej analýze a porovnaní nákladov s ostatnými rokmi sme zistili, že k reklamáciám pribudli aj byty, v ktorých majitelia neumožnili realizovať odpočet údajov o spotrebe, a tak spotrebná zložka musela byť určená podľa nových pravidiel.Ide hlavne o dlhodobo neobývané alebo veľkometrážne byty, pre ktoré bol v minulosti výpočet náhradnej spotreby výhodou. Preto vlastníci nemali záujem o spracovanie vyúčtovania na základe skutočnej spotreby,“ uvádza Sylvia Martinkovičová zo spoločnosti ista Slovakia.
Naopak, ak sa odpočet meračov v dome zrealizuje počas jedného termínu, rozpočítavanie je objektívnejšie,dodáva Sylvia Martinkovičová: „Napríklad odpočet údajov vody v jednom termíne sa dá považovať za najideálnejší. Dosiahne sa tým nielen určitá solidarita medzi konečnými spotrebiteľmi, ale môže sa podstatne znížiť nesúlad súčtu údajov bytových vodomerov a údajov od dodávateľa.“
Vlastníci môžu prispieť k plynulosti a presnosti odčítania
Koncoročný odpočet spotrieb v bytoch je zásahom do súkromia a povinnosťou vlastníkov, ktorá môže obmedziť ich denný program. Vlastníci však dokážu ovplyvniť plynulosť i presnosť odčítania meračov: označením domových zvončekov, bytov a schránok alebo ak sa postarajú o bezproblémový prístup k meračom. Sprístupniť byt môže na žiadosť vlastníka aj sused či zástupca vlastníkov bytov. Skontrolovať, či sú údaje na meračoch a v odpočtovom protokole zhodné, je nevyhnutné pre prípad neskoršej reklamácie.
Ak merače v byte nebudú odčítané ani po zvyčajne dvoch bezplatných termínoch, vlastník by mal čo najskôr požiadať o individuálny termín. Správca bytového domu je totiž povinný nahlásiť dodávateľovi tepla súčet spotrieb nameraných na vodomeroch TÚV za predchádzajúci kalendárny rok v bytovom dome najneskôr do 31. januára nasledujúceho kalendárneho roka.Odpočet údajov z elektronických pomerových rozdeľovačov tepla sa vykonáva vždy až po 31. 12. bežného roka, pretože majú v pamäti hodnoty k tomuto dátumu, najneskôr však do obdobia rozúčtovania.
Diaľkové odčítanie meračov – viac súkromia, žiadne sankcie
Odčítať merače diaľkovo zo všetkých bytov v dome k rovnakému dátumu, dokážu moderné rádiové technológie. Do bytov viac nevstupuje odpočtová služba, vlastníci nie sú viazaní termínmi. Údaje o spotrebe sú spoľahlivo prenesené cez rádiovú sieť a náklady rozpočítané podľa skutočnej spotreby.V jednotnom systéme diaľkového odčítavania spotrieb cez zbernicu dát dokážu fungovať pomerové rozdeľovače tepla, merače tepla i vodomery. Vlastníci majú aj možnosť sledovať priebežne denné spotreby i stav meračov cez internetový portál. Tieto údaje pomôžu objektívnejšie vysvetliť prípadné nezrovnalosti v ročnom vyúčtovaní.
Zdroj: www.ista.sk
Dobrý deň prajem.
Náš mandatár vykonáva odpočty teplej a studenej vody vždy vopred – okolo 18.decembra. Viem,že vodárne a dodávateľ tepla vykonáva odpočty hneď po Novom roku.Myslím si, že nie je to celkom presne a musia tu vzniknúť rozdiely.Zdôvodnenie mandatára je, že „aj on chce mať Vianoce.
Susedia na to mávnu rukou a život ide ďalej.
Poraďte prosím,ako tento problém napraviť ? Za poradenie vopred ďakujem.
Ing.Labuda Ladislav, Levoča
Dobrý deň, samozrejme pri takmto postupe môžu vzniknúť rozdiely, pokiaľ sa nestotožnít s tým, že bude aj vyúčtovanie urobené s odpočtami k dátumu 18.12.
Dobrý deň.
Došlo vyúčtovanie nákladov na bývanie, nakoľko som dlhodobo bol mimo bydliska tak nedošlo k odpočtom vody a kúrenia všetky hodnoty boli spriemerovane. Chcem sa opýtať dá sa k dnešnému dňu to je 2.7. ešte niečo s tým robiť nejde tak o vodu ako o kúrenie nabehol nedoplatok 330€ a pritom v reále mám na celý byt nárast 23 dielikov oproti minulému roku tá hodnota sa dá odčítať z merača lebo ešte stále bliká v M – kovej hodnote za minulý rok až do decembra na družstve – energetika mi bolo povedané že už s tým nič neurobím a s peniazmi sa môžem rozlúčiť ktoré som už uhradil. Prosím vie mi niekto poradiť?
Dobrý deň, vo Vašom prípade je možné podať reklamáciu voči vyúčtovaniu, avšak pokiaľ nebolo umožnené realizovať odpočet, bude s najvyššou pravdepodobnosťou vybavená vo Váš neprospech. Čo ešte môžem odporučiť, je kontrola termínu, či správca bytového domu informoval o vykonaní odpočtu včas.
Ďakujem Vám veľmi pekne za odpoveď, ešte jedn otázočka čo je to včas informoval? Myslím časové rozpätie. Ďakujem.
Lehoty nájdete vo vyhláške MH SR č. 240/2016 Z. z.
Ďakujem.
Dobrý večer,
vyúčtovanie za r. 2018 mi bolo doručené 15.6.2019 do poštovej schránky BD, kde nemám už 5 rokov trvalý pobyt a v byte sa už 12 rokov nebýva o čom som informovala správcu BD. Napriek tomu mi korešpondenciu zasielal na adresu nehnuteľnosti, čo mi pravidelne spôsobuje nemalé problémy nakoľko bývam 180 km od adresy nehnuteľnosti. Na vyúčtovanie som podala reklamáciu 25.6.2019 s tým, že vyúčtovanie za ústredné kúrenie bolo vo výške 561€, byt som sprístupnila, avšak v stanovený dátum a čas, ktorý bol zverejnený na výveske nikto odpočet ani po stanovenom čase nevykonával. Odpoveď mi prišla, že odpočet sa v daný deň vykonával a dokonca odpočtár/ firma, ktorá pre správcu službu vykonávala/ mi nechal informáciu, že ho mám kontaktovať – čo nie je pravda. Sama som preto aktívne zavolala správcu a pýtala si tel. kontakt. Druhý termín som si dohodla, opätovne v dohodnutý termín a čas nikto neprišiel na tel. číslo sa nedalo dovolať. Od správcu som dostala zamietavé stanovisko, že reklamáciu neakceptuje a , že som mala možnosť požiadať o odpočet správcu za poplatok v termíne do 30.1.2019. Moja otázka je ako sa môžem brániť, keď byt sme chceli 2x sprístupniť, avšak “ nebolo komu“? Je možné vykonať odpočet 8/2019? Podľa správcu by išlo o zbytočný úkon nakoľko sa už nedá zistiť spotreba tepla. Prosím o radu ako postupovať. Ďakujem. Maja
Dobrý deň,správca je povinní predložiť vlastníkom „ročné vyúčtovanie“ do 31. mája za predchádzajúci rok. Ak by Vám správca účtoval nejaké sankcie z dôvodu nesprístupnenia bytu, tak sa určite bráňte, inak je to len o komunikácií (a túto podmienku považujem z Vašej strany za splnenú) a o ochote. Ak Ste správcovi preukázateľne oznámili Vašu korešpondenčnú adresu a napriek tomu Vám listiny doručuje na inú adresu, máte možnosť sa obrátiť aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu, no uprednostil by som riešenie v priamom kontakte so správcom a požadoval najskôr písomné vyjadrenie o tom, prečo sa zásielky doručujú na inú adresu.
Dobrý deň, v byte som si pri prerabani bytu dal nainštalovať bojler kvôli setreniu na nákladoch za teplú vodu, samozrejme sme ju úplne neodpojil, pretože niekdy voda z bojlera nestačí, ale spotreba je i tak minimálna. Inštaláciu robil certifikovaný vodar. Dnes nám robili odpočet a vodomer tuv ukazuje hodnotu nižšiu ako minulý rok, je to vôbec možné? Merač že riadne zaplombovany a neporušený…
No pokiaľ to chápem správne, tak je všetko v poriadku. Kde je problém?