Blogy a články

Počas epidémie spotrebujú domácnosti viac energií. Pripravte sa na nedoplatky

11. 01. 2021 - Mgr. Nina Sovič, výkonná riaditeľka ZLSBD

Pandémia koronavírusu vplýva na všetky sféry našich životov, dokonca aj na spotrebu energií v domácnosti. Aký vplyv bude mať pandémia na peňaženky vlastníkov bytov sa dozviete v článku, kde na otázky redaktorky Kataríny Kiššovej z portálu tvnoviny.sk TV Markíza odpovedal predseda ZLSBD JUDr. Mgr. Marek Perdík.

Mnohí sa s nespokojnosťou obracajú na Slovenskú obchodnú inšpekciu.

Minulý rok zasiahla svet pandémia koronavírusu a kto mohol, pracoval z domu. Pobyt doma ale môže priniesť aj vyššiu spotrebu energií. Ľudia si doma častejšie varia a používajú notebooky či inú elektroniku.

Aké vyúčtovanie za energie čaká majiteľov bytov? To sa dozvedia v júni, potom čo vyúčtovanie vykoná správca bytového domu alebo spoločenstvo vlastníkov bytov najneskôr do 31. mája.

Predseda Združenia pre lepšiu správu bytových domov Marek Perdík ale očakáva veľa nedoplatkov. Platby, ktoré vlani ľudia platili reflektujú rok 2019 a podľa Perdíka nezohľadňujú dôležité skutočnosti, ktoré sa v minulom roku udiali.

„Obyvatelia bytových domov trávili v domácnostiach viac času a spotrebovali viac energií a navyše sa skončili „úverové prázdniny“ z prvej vlny pandémie, počas ktorej mnohí vlastníci bytov a nebytových priestorov prestali platiť akékoľvek platby spojené s vlastníctvom a užívaním bytu alebo nebytového priestoru,“ vysvetľuje Perdík.

Už v lete minulého roku mohli vlastníci bytov požiadať o odklad splatenia poplatkov za energie, alebo mohli poplatky splácať podľa splátkového kalendára. Perdík upozorňuje, že podľa informácií Národnej banky Slovenska deväť až 12 percent domácností nebude schopných riadne začať splácať svoje záväzky.

„Každému vlastníkovi odporúčame kontaktovať správcu alebo spoločenstvo vlastníkov čo najskôr ešte pred vykonaním vyúčtovania za účelom porovnania spotreby energií oproti roku 2019 a nastavenia platobného kalendára v prípade vysokých rozdielov, aby nebola výška nedoplatku nepríjemným prekvapením,“ radí Perdík.

Hovorí, že najčastejšou obranou vlastníkov sú podnety na Slovenskú obchodnú inšpekciu, čo nepovažuje za šťastné riešenie. Nepríjemné situácie treba podľa Perdíka riešiť rozhovorom so správcom. Rovnako by mal byť aj správca ochotný vysvetľovať majiteľom všetky novinky súvisiace s bývaním v bytovom dome.

Už v júni minulého roka mnohých prekvapili účty za energie. Domnievajú sa, že sa v nich odzrkadlila už epidémia koronavírusu. Napriek tomu, odklad platieb požiadalo vlani Slovenský plynárenský priemysel len 0,2 percenta zákazníkov.

Autor: Katarína Kiššová

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Všetky polia sú povinné.



Viac nezobrazovať
Lepšie správy