Presné vymedzenie povinného obsahu ročného vyúčtovania.
19. 12. 2019 - Marek Perdík
(4)
(3)
neuškodí to … treba pri tom rozmýšľať aj na techn.možnostiach výstupov, koľko údajov, v akej veľkosti písma, v akej zrozumiteľnosti sa zmestí na A4 … akú od toho dokladu očakávame vypovedaciu hodnotu a prehľadnosť …?
Presné vymedzenie – ale z ktorého pohľadu, vlastníka bytu, alebo správcu? Už teraz je vyúčtovanie tak zložité, že absolútna väčšina vlastníkov v tom nemá jasno.
Podľa nášho názoru spôsob a obsah vyúčtovania má riešiť vykonávacia vyhláška zákonu, v žiadnom prípade to nemá riešiť bytový zákon. Súčasnú vyhlášku 240/2016 treba jednoznačne prepracovať na úrovni všetkých zainteresovaných odborníkov.
Súhlasím s tým, že už teraz je vyúčtovanie zložité, ale ak niekto spracováva agendu SVB na licencovanom programe určenom pre BD, tak vyúčtovanie spĺňa všetko čo má. Skôr by som dala do zákona, že vyúčtovania musia byť vypracované v programe na to určenom, lebo v praxi som sa veľakrát stretla s tým, že to robia v Exeli alebo Worde.
Najväčšim problemom vyučtovania su pre ludí preplatky a nedoplatky, kym pojem priemerne mesačne naklady za učtovaný rok ktore matematicky presne určuju skutočnu spotrebu bývania su podceňovane fakty. Tak ako pred nakupom v obchode neriešim kolko mam na maslo, kolko na mlieko, kolko na cukriky a kolko po zaplateni ušetrim či prerobim na jednotlivých položkách ale za kolko a čo som naozaj kupil.
Z pravneho hladiska je určite relevantné určiť zalohove platby podla skutočneho realneho udaja ktorým je priemerne mesačne naklady daneho bytu za predchádzajúci rok na rozdiel od fiktivnych tabuliek spotreby vody na osobu či tepla na meter štvorcový, je to jasne definovana cifra určujuca skutočnosť od ktorej sa da odpichnuť … kým tabulky na spotrebu vody a tepla su teoreticky na každý dom jednotne udaj podla skutočnych dát z predchádzajuceho roka su dané v danom dome za daných podmienok užívania či uspornosti domu.
Prikladom je pani ktorá uživa neptretržite byt niekolko rokov a jedine čo spotrebu každy rok mení sú ceny komodít a priemerne mesačne naklady na konkretnu „ustálenú“ osobu či rodinu sú vlastne rokmi skoro nemenné.
Porovnavanie priemerných spotrieb danéhio bytu za jednotlive roky nie porovnavanie preplatkov a nedoplatkov susedov je vo vyučtovani alfou a omegou. Jednou z veci čo rapidne pohoršilo klienta bolo zvyšenie spotreby vody, kým neprišiel po dlhej dobe a dokazovaní i s fotodokumentáciou meračov na to, že oproti minulým rokom si prerobil byt s umývadlom na byt s kúpelňou.
Jednoduche a zrozumitelné vyučtovanie si predstavujem ako udaj o mojej celkovej spotrebe, spotrebe za služby,spotrebe za správu a spotrebe za fond opráv.
SPRÁVA by mala obsahovať všetky naklady na obslužne činnosti ktore si môže obstarať každý sám ak by to vedel či chcel (personálne a administratívne, niekedy sa zabuda že naklady na spravu to nieje len faktura spravcu ale i domovnik, rada, a pod. funkcie, telefon, internet, počitač, školenia, ktore pre dom niesu nevyhnutne nepostradatelne ) SLUŽBY by mali obsahovať naklady na chod bytu a domu (teplo, elektrina, voda, pravidelne ročné revizie, poistenie, bankove poplatky … ), a FOND OPRÁV na opravy a udržbu domu, nepravidelné revizie, dodavatelia stavebných prác .
Z položky služby si každy môže vydedukovať kolko stoji taká či onaká forma „správy“ a či prinaša žiadaný profit. Z položky služby si každy vydedukuje kolko ma stoji ročne chod bytu, a z položky FO lahko vydedukujem kolko dávam na udržbu a opravy aby dom nespadol a ako tak vyzeral.
Otázkou je, komu, ďalším, presným alebo iným vymedzovaním, poslúžime?!
Veď i tak je vymedzenie zakomponované v licencovanom programe dostatočné a pre väčšinu obyvateľov bytového domu „zbytočne zložito nadštandartné“. I keď svoju opodstatnenosť má.
Niekoľkí z nich si po dohode so mnou nastavia zálohový predpis na mieru, ale väčšina sa teší vysokému preplatku na konci roka. A to prosím odhliadnuc od akýchkoľvek téz a vymedzení.